Nagrywanie wokali

Nagrywanie wokali

Kiedyś pewien znajomy producent doradził mi, abym nagrywał dwa albo nawet trzy razy ten sam wokal – i tak też robię. Z zarejestrowanych ścieżek wybieram tę najbardziej udaną i ta ścieżka jest prowadzącą. Pozostałe pozostają w tle i tu mam dwa warianty: kiedy do prowadzącego wokalu dogrywam tylko jeden dodatkowy, wtedy ten drugi “w tle” jest ciszej. Jeśli zaś wybieram wariant trzech ścieżek (jedna główna i dwie towarzyszące), wtedy prowadząca jest “na środku”, a dodatkowe przesuwam odpowiednio na lewy i prawy kanał średnio od 10 do 20 dB (dużą rolę odgrywa tu specyfika mikrofonu i brzmienie podkładu) i nieco zmniejszam głośność.

Próbnie nagrane wokale do “Sztuki rozmnażania”
nagrywanie wokali mastering
Z moich kawałków tylko “Sztuka rozmnażania” jest oparta o wariant z dwiema ścieżkami: pozostałe utwory, to potrójny wokal. Co to daje? Na pewno zwrotki brzmią pełniej, ale to nie wszystko. Mając trzy wokale (w tym dwa w tle) można dokładniej dopracować brzmienie, począwszy od różnych ustawień equalizera na każdą ze ścieżek, przez pogłos, na kompresorze i pluginach skończywszy.

Dla przykładu wysokie tony: bardzo miękkie, soczyste brzmienie sopranów uzyskałem obniżając poziom tonów wysokich dla ścieżki prowadzącej i nakładając delikatny pogłos na dodatkowe ścieżki (te w tle), którym nieco podniosłem wysokie tony.

Podobny trick zastosowałem w kawałku “Because…”, dokładnie na początku utworu. Początek podkładu to trzy ścieżki: całkowicie na lewy kanał wrzuciłem fragment podkładu z nałożonym efektem starego wzmacniacza (taki pierdząco-trzeszczący), środek, to niskie i wysokie tony obniżone, a średnie o 3-6 dB na plus i całość jest ciszej o około 70% w stosunku do pozostałych ścieżek, zaś na prawy kanał dałem podkład z wysokimi tonami +10 dB i resztą equalizera na minusie. Na końcu wyważyłem odpowiednio głośność tych ścieżek i uzyskałem efekt w 100% taki, jakiego oczekiwałem. Wątpię, abym znalazł gotowca. To tylko przykład, jakie możliwości daje zastosowanie kilku ścieżek tego samego: oczywiście w przypadku wokali odpada opcja kopiowania jednego: trzeba nawinąć trzy razy ten sam tekst.

Faktem jest, że mając kilka wokali, można bardzo precyzyjnie wyważyć brzmienie. Przy trzech ścieżkach ważnym jest, aby te boczne miały podobne wartości jeśli chodzi o ustawienia equalizera czy jakiś wtyczek efektów.

4
Co o tym myślisz? Skomentuj:

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
xmen
xmen

fajna strona alert’naprawde_fajna’)

p
p

jakiego mikrofonu najlepiej uzywać?

Adam
Adam

“jakiego mikrofonu najlepiej używać?”

Do zabawy (i nie tylko) wystarczy dynamiczny Shure. A jeśli chcesz nagrywać bardziej “profesjonalnie to trzeba pomyśleć o kabince do
wokalu, do tego polecam, któryś z tych mikrofoników: Oktava, MXL, Akg- oczywiście mikrofon pojemnościowy i nieodłącznie należy zainwestować w jakiś przed wzmacniacz mikrofonowy.

Pozdro

Piter
Piter

Ej, jaki tam jest program na tym screenie? Bo właśnie jego szukałem.