2Pac - Dear Mama

Niech mi nikt nie próbuje wciskać, że rap to tylko gadanie do bitu. Nigdy tak nie myślałem, ale co jakiś czas spotykam się z takimi opiniami “znawców”. Dziś słuchałem sobie internetowego radia w klimacie hip-hop i puścili ten kawałek. Chyba wpadłem w jakąś czarną dziurę czasową. Nie wiem, co w tym czasie robiłem..
Kilka rzeczy mi się w głowie nie może pomieścić: po pierwsze jak to się stało, że tego kawałka do dzisiaj nie słyszałem, a jedynie refren coś mi tam przypomina i z czymś tam mi się kojarzy. Po drugie jak to możliwe, że taki geniusz, 2Pac, żył w latach, kiedy większość w ogóle (albo prawie) nie miała stylu? Dziś poziom techniczny jest nieporównywalnie wyższy i współcześni podziemni raperzy są o kilka klas lepsi od tych, którzy przed laty stanowili czołówkę. Owszem, poziom rośnie, ale jak to 2Pac robił? Brakuje słów, aby skomentować jego flow. Jedyne słowo, jakie mi się nasuwa, to “geniusz”. Posłuchajcie i obejrzyjcie klip “Dear Mama” z 1995 roku.

Nawet gdybym sam nie rapował, to i tak największym szacunkiem darzyłbym właśnie raperów. Z tej prostej przyczyny, że nikt im nie mówi, jak mają nawinąć tekst i nikt im tekstów nie pisze. Wsłuchajcie się w nawijkę Shakura, w jego technikę. Tego nie można nazwać gadaniem do rytmu. Kawałki 2Paca i “Gangstas Paradise” Coolio’a – ta muzyka jest dla mnie wieczna i nie przestaje mnie elektryzować. Szacuneczek.

Tekst piosenki znajduje się tutaj, a tłumaczenie tekstu na tej stronie.

Subskrybcja
Powiadom o
guest
20 komentarzy
Wbudowane komentarze zwrotne
Pokaż wszystkie komentarze
maciekk08

nie jestem specjalnym fanem hiphopu ale kawalek przypadl mi do gustu. fajny blog tak pozatym. Pozdrowienia dla autora

Zajawkarz

Szuman nie wiem czy już pisałem, jeśli tak to przepraszam, a znasz/znacie zespół Manau i samego Martiala? – jest to hip-hop francuski, z domieszką muzyki celtyckiej, istne arcydzieło, bardzo rozrywkowa, ale znajdą się takie utwory, że chce się płynąć w tej spokojnej niemal romantycznej muzyce.
Z czystym sumieniem polecam, płyty: Manau: Paniqu Celtiquce, oraz Fest Noz de Paname, Martial: Premier Pas
Czekam z niecierpliwością na następne płyty i o ile dobrze wyczytałem, wkrótce wyjdzie na ryneczek jakiś albumik.
Pozdrawiam

szuman

Pewnie, że znam Manau, swego czasu jarałem się francuskim rapem, a jeszcze bardziej jarał się mój brat :) Fajnie się tego słucha, aż zajrzałem na Youtuba, żeby pamięć odświeżyć. Ostatnio gustuję jednak w undergroundowych brzmieniach. No i klasykach sprzed lat
pozdrawiam

Lenka

super teledysk i super piosenka dla matki… taki 2Pac rodzi sie raz na kilkaset lat hehe ;)

manuchao

zawsze zastanawiam sie co by bylo gdyby ci wielcy artysci ktorzy mlodo odeszli z tego swiata zyli nadal np. 2Pac albo Elvis Presley ;)

ALEX

A nie mow, ze tego kawalka nie slyszales? Ja ogolnie rzecz biorac uwielbiam kawalki Shakura… Dear mama, to ponadczasowy kawalek… Ci co znaja jezyk angielski powinni sie ze mna zgodzic…

Pozdrawiam!

szuman

Alex, poważnie mówię: nie słyszałem wcześniej tego kawałka. Inne tak, nawet zdarzyło mi się wyskrobać jeden, którego prawie nikt nie słyszał.

ALEX

A mianowicie jaki jest to kawalek? :P

szuman

“How do you want it” ;) i nie wiem, czy aby Ty też nie jesteś jedną z tych osób, o których pisałem ;) Kawałek puszczałem przy okazji ogólnych dyskusji nad techniką i flow.

ALEX

Wydaje mi sie, ze slyszalem ten kawalek… aczkolwiek musze go sciagnac i przesluchac raz jeszcze :P

szuman

zanim ściągniesz, przesłuchaj na jutubie:
http://www.youtube.com/watch?v=nlvS_Uk5yJM

ALEX

Dz\ieki za pomoc… slyszalem ten kawalek ;)

Jelonek

Tupaca bardzo lubie a w szczegolnosci kawalek “Changes” :D szkoda ze musial zginac ale widocznie tak musialo byc i pozostaly wspaniale wspomnienia i zajebista muza :)

Matt G

Wiesz, nie wydaje mi się, że dzisiejsi czołowi artyści są lepsi od tamtych, oldschoolowych…
Nowi rapują tylko o sexie, dragach, sexie, dragach, furach, dragach, sexie sexie sexie, dragach i strzelaninach. A kiedyś rap miał przekaz. Tłumaczyłeś sobie kiedyś jakiś kawałek ‘Paca? Jego kawałki mają treść. A najlepsze są Ambitionz Az A Ridah, Hail Mary i Holler If Ya Hear Me…. 16 On Death Row, Baby Don’t Cry, From Cradle To the Grave…. Co ja gadam, nie ma najlepszych, wszystkie są świetne ^^

ALEX

@Matt G: Wszystkie sa swietne… ale najlepsze sa te przed jego smiercia… te po smierci to juz nie to samo… :x

hmmm :)

emanko. po 1
rapujesz a nie znasz klasyki ?? to jeden z największych kawałków TuPaca. załamka stary.
po 2, polece Ci pare ekip bądź wykonawców :D : Wu-tang , Onyx , gangstarr , pitch black , nas , afu-ra. jak przypadnie Ci do gustu to daj znać to napisze wiecej . pozdro :D a tak nawiasem mówiąc to ile masz lat ? chyba niezadużo :) jeśli tak to wybaczam :D

szuman

@hmmm :), wiesz, nie wiedza czyni rapera, a praktyka ;) Słuchać rapu zacząłem ponad 12 lat temu, a były to czasy, kiedy rap nie był tak popularny, nie było neta i ciężko było coś dostać. Z resztą i tak bardziej skupiłem się na polskim rapie: 3x clan, K44, WYP3, Nagły Atak Spawa3 etc., a od jakiegoś czasu jaram się głównie podziemiem. Od czasu do czasu wpadają mi w ręce stare produkcje, o których dotąd nie miałem pojęcia, ale wcale się tego nie wstydzę: takie klasyki słuchane pierwszy raz po latach zajebiście “smakują” :) A co do mojego wieku, to za… Czytaj więcej »

_NeO_WgW_

Jak mozna sie nazywac fanem rapu i nie znac kawalkow Pac’a?! Nie rozsmieszaj mnie chlopaku … wczesniej moze nie bylo takiego dostepu , ale od dluzszego czasu jest i takie zaleglosci trzeba nadrobic … no ja pierdole , nie slyszec tego kawalka Pac’a?! Mowic ze How Do You Want It to kawalek ktorego praktycznie nikt nie slyszal?! Chlopaku , do tego jest klip , to byl singiel do plyty , co Ty za farmazony pierdolisz! Pac to byl , jest i bedzie najlepszy raper na swiecie … i se mozecie pisac co chcecie , ale takie sa fakty i nic… Czytaj więcej »

szuman

“przez takich jak Ty , w Polsce rap stoi na takim poziomie na jakim stoi” – przez takich, jak Ty rap w Polsce sprzedaje się, jak się sprzedaje. Po pierwsze: pozwól mi decydować o tym, czego słucham, a czego nie. Po drugie: jeśli powiem, że słyszałem to, czego w rzeczywistości nie słyszałem, to poczujesz się lepiej? Po trzecie: skąd wiesz, że od tamtego czasu nie “nadrobiłem zaległości”? Po czwarte: zdecyduj się, czy Cię rozśmieszam, czy jednak obrażam. Po piąte: jesteś “wszyscy”, że wypowiadasz się za “wszystkich”? Po szóste: jeśli niemowlakowi puszczę wszystkie kawałki 2Pac’a, a później nagram jego gaworzenie i… Czytaj więcej »

siwyosb

Takiego tupaca juz nigdy nie bendzie to jest klasyk i kórl Rapu Tupac amaru shakur na zwsze w moim sercu thug life !!!